tirsdag 13. januar 2009

Januar, 18år !

Tirsdag og skole, men bare tre dager. Og likevel så virker det som det er
en evighet til jeg slipper ut herfra og får ta helg. I det siste har det vel blitt litt
savn etter skikkelig skole, vennene mine hjemme og familien. Så når man må
på skolen et helt annet sted så blir ikke motivasjonen høy! Men jeg skal gjøre
mitt beste, livet er ikke alltid en dans på roser.. Og jeg har bare ca 18-19 uker igjen her så da er det bare å ta seg i skinnet og gjøre så godt jeg kan for å få opp humøret. Men en ting lurer jeg på, til andre utvekslingselever, de som er det og har vært det: Har dere følt det sånn noen ganger at dere vil at tida skal gå fort men samtidig så vil dere at den skal gå sakte? Jeg har det sånn flere ganger og innimellom er det veldig frustrerende!

Så til noe helt annet:
I helga har jeg fått oppleve en helt annen form for begravelse. Min vertsfars mor
døde av kreft og denne helga var vi i begravelse. Hun lå i en kiste inni tempelet,
med masse blomster og tepper rundt omkring i tempelet. Der hvor hun bodde (Ratchaburi) har nemlig en tradisjon om at de gir tepper når noen dør og etterpå
gir de dem til fattige folk. Ganske fint det, istedet for blomster. Det var en del bønn,
og vi ga mat til munker og spiste masse mat selv. Det var ganske mange mennesker
som kom, og hver dag hadde vi svarte og hvite klær på oss. Vi gjorde det samme både
fredag og lørdag og jeg tror nok de har gjort dette noen dager før vi kom. Det er så vanskelig å forkalre hvordan det var, for det var ganske så annerledes enn det er hjemme
når noen dør. Men på søndan var dagen, da hun skulle kremeres og da kom det masse mennesker og vi var pyntet i svarte og hvite klær, hadde en lang sermoni hvor en munk fortalte en historie om livet og døden (som jeg ikke forstod bæret av), vi ga blomster og til slutt bar de ut kisten til der den brennes. Vi gikk tre ganger rundt den lille bygningen og de åpnet lokket på kisten, mange gikk og la blomster i kista, og til slutt ble den sendt inn i ilden. Noen få sto å gråt, det var ikke som hjemme der mange gråter og trøster hverandre. De fleste sto alene, og selv om min vertsfar felte noen tårer så var ikke mor der for å holde hånda hans. Merkelige greier synes jeg! Etter at damen var sendt inn i ilden var det tid for mer mat.

Om natten sov vi i tempelet, kaldt! Men litt tøft og kunne si at jeg har sovet i et tempel.. Eller? heh. Jaja, om morgenen samlet de beinrestene etter Kon Yaa (bestemor) og puttet de i en liten porselens urne, ikke noen stor sak men plass til noen små bein det var det. Så tok de det med inn i tempelet og satte det på et lite alter med bilde av henne og mat. De forer de døde, merkelig men samtidig litt fint syns jeg. Så matet vi munkene, ba og masse greier. Så var det liksom ferdig, vi spiste frokost, dro til et hus og de telte pengene de hadde fått og vi dro å spiste lunsj sammen. Så måtte vi kjøre hjem til Phitsanuloke igjen. Så det var helgen min, ble veldig så gjorde vi det og det og det men jeg vet ingen annen måte å forklare/fortelle dette på. Var mer små ting vi gjorde som å gi klær til munkene og det er veldig spesielt for de har bestemte måter å gjøre det på. Visste dere det at en kvinne skal ikke røre en munk eller samme gjenstand som en munk? Så om du går på gata og du ser en munk må du passe på slik at du ikke rør han!

Igår når jeg kom hjem så ble det nok en iskald dusj på meg, nesten like kald som dusjen på skolen vi sov på når vi var på Norway-cup, og det var kaldt det! Jeg så en film og leste mailer, mailer er supre! (hint hint) En fra Arnold, som det bestandig er koslig og få. Og så var det en sjelden en fra Tove Berit. Hehe, det var som om hun satt ved sida av meg og jappla i vei om alt mulig rart, typisk Tove vil jeg si. Så da ble det litt tårer og snørr selv om hun ikke skrev noen tårer og snørr mail, men så ble det litt av deet likavel.

I dag er det altså tirsdag ja, og på lørdag fyller jeg 18 hele år. Som en annen jente skrev så har jeg også mange dype tanker rundt dette. Litt rart, det er ganske lang tid men samtidig veldig kort tid! Men jeg skal ikke plage dere som leser med slike tanker, kan heller si gratulerer med dagen til alle kjente som har hatt eller har bursdag i januar!!

PS: Min vertsfar og vertsbestemor har bursdag denne uka, forslag til gave til bestemor?
Jeg er helt blank!!

PPS: skal prøve å få lagt ut bilder på facebook eller her når jeg gidder!
Litt lat SJØ!

1 kommentar:

Alice sa...

Jepp, vil definitivt av tida skal gaa fort og jeg kan dra hjem, men jeg vil ogsaa at den skal gaa sakte saa jeg kan vaere her! Blandede foelelser kan man si.
En av mine beste venner her, ei jente fra Tyskland, skal dra hjem paa mandag, saa dette blir den siste uka vi ser henne. Og det kommer til aa bli vanvittig trist naar hun drar!
Men ellers har jeg det vel bare bra! Har snakket med Runa, og hun og Christoffer kommer hit paa besoek i april, i paaskeferien. Det blir morsomt.
Du faar staa paa og holde motet oppe. Jeg vet du klarer det! Glad i deg, Silje<3