lørdag 7. mars 2009

Vertsfamilien min



Nå så har jeg god tid, og det er litt kjedelig så jeg fant ut at jeg kunne skrive et innlegg om vertsfamilien min. Vi er hele åtte stykker i huset pluss to faste hjelpere som titter innom på dagtid.




Koon Yaii
Bestemor i huset, og ei super koslig dame! Hun er den som lager det meste av maten her i huset og hun bekymrer seg veldig mye for oss barna. Om vi er sultne, hvor vi er til tider og alt sånt. Når jeg var syk og ikke spiste hele dagen så ble hun bekymret ja, så jeg dro å spiste nudler bare for henne. Hun brakk ene foten da hun var ung, og da så var de ikke så flinke med sånn bein groing og sånt så ene foten hennes er kortere enn den andre og hun halter rundt i huset. Men hun klarer det meste! Og hun skryter alltid av at jeg er så flink til å prate thai. Kjempe glad i den søte gamle dama!!




Phor Cha
Phor = Far og Cha er kallenavnet han, egentlig heter han Preecha. Han kan nesten ikke engelsk, eller han kan vel bare noen få ord så samtalene våre er kun på thai. Pluss at han er en stille og sjenert fyr som bare tuller med meg. Nesten som pappan min hjemme i Norge. Så selv om jeg ikke har lange samtaler med Phor Cha så er jeg blitt veldig glad i ham. Han lager god mat, forer meg som bare det og passer på meg! Da jeg glemte mobilen min, eller jeg mistet den på en restaurant da vi var ute å spiste så sa mor at vi kunne dra neste morgen men nei han tok meg med tilbake samme kveld! Snille snille mannen, super søt og morsom! Og tilbyr meg alltid øl som jeg må avslå.. bah!



Mae Noi
Mae = mor og ja kallenavnet er Noi, og hennes egentlige navn er Nawarat. Hun er banksjef og jobber ganske ganske mye. Hun drar hjemmefra klokken sju om morgenen og er som regel ikke hjemme før åtte om kvelden. Jeg har vel hatt et veldig turbulent forhold til denne dama. I begynnelsen gikk det fint men da vi var på tur i desember så giknk det litt skeis og vi er ikke helt på topp. Men vi klarer å være sammen, ikke at vi ser mye til hverandre men. Snill er hun og jobber hardt.



Pee Proy
Pee = eldre (søster, bror) Proy er kallenavnet og hennes egentlige navn vet jeg ikke. Hehe. Hun er supersnill, lett og være med og passer på meg. Jeg får være med henne på det meste og hun er nok storesøsteren jeg aldri fikk av mamma og pappa. Har jo hatt to eldre søskenbarn da, men Pee Proy er ordentlig søster! Når det er noe spesielt som skal skje som bursdag, bryllupsdag, eksamener eller noe sånt så styrer hun alltid for å vise hvor mye hun bryr seg. Som regel er det noe med mat, og i Thailand gir de jo mat for å vise kjærlighet så..






Ply
Ply er yngre enn meg så han har ingen tittel, egentlig nong som er det man kaller de som er yngre enn seg men vi gjør ikke det. Har egentlig ikke så mye kontakt med han. Han er året yngre, gutt og går i M6 nå, de starter nemlig med en måneds undervisning før de får ferie. Så han har nettopp sluttet i M5. Så han har mye skole og den lille fritiden han har er han med venner og spiller basketball. Han er litt yoyo, eller prøver å være det men han er vel en mamma-gutt egentlig. Søte gutten!



Pure
Søte kusina mi som jeg har gått på skolen med dette året. Nå er hun ferdig med M6 og skal begynne på universitetet her i Phitsanuloke. Hun er lita og tynn og når jeg først kom hit trodde jeg at hun var 15-16 år, men hun fylte 18 i november i fjor. SÅ det så. Hun er flink på skolen, har mange venner og hun er min venn for livet! Kommer til å savne henne noe sinnsykt, å dra fra skolen sammen med henne er noen ganger stille men vi har vel våre stunder sammen vi også!




Beo
Min hjemkomne kusine som var i Japan ett år. Var litt skeptisk til det, en ny person, pluss at vi da ble åtte personer i huset, på en måte ni fordi at hennes mor kommer hit hver helg. Men neida, det gikk kjempefint! Etter to dager med henne var det som om hun alltid hadde vært her, altså siden jeg kom. Vi prater sammen om ting i landene våre, om det å være utvekslingsstudent og jaa. Hun er i pratsom jente, prater sinnsykt fort vil jeg si! Og spiser masse thai mat, men hun har vel savnet det i året sitt i Japan så jeg skjønner henne godt, men Pee Proy gjør narr av stakkars søte Beo.

Så har vi de to hjelperne da. Jee Ørn heter dama, de sier hun er gal. Og det jer har fått ut av dem er at sønnen hennes forsvant og derfor er hun gal. Jeg prater ikke med henne selv om hun roper og skriker etter meg, blir nesten ubehagelig! Men morsomt noen ganger, hun er jo spesiell. Den andre er en tynn mann som de også sier er gal, jeg vet ikke hans grunn enda. Men han er litt roligere og han hilser jeg på og slår av en liten prat med innimellom, får jo øvd på thaien min!

Jaja, det er min familie, mmin andre familie på en måte. Og jeg er veldige glade i dem! <3 :)

1 kommentar:

Alice sa...

Høres ut som en morsom familie! :) Det må være bra annerledes å bo i et hus med så mange personer. Det vet jeg ikke om jeg hadde klart. Eller, jeg hadde vel gjort det om jeg hadde flyttet til Thailand også, men når jeg tenker på det nå, virker det veldig rart. Håper det går seg til mellom dg og vertsmamman din før du må dra hjem! :) Masse klemmer, gla i deg <3